Protokoll fört vid Håstensskolans
föräldraförening 2013-03-19
Närvarande
styrelsen och skola:
Göran
Jarhult Viktoria Struxsjö Kicki Bengtsson
Jannika
Bengtsson Cissi Meltzer Monica Sjöblom
Magnus
Kruse Victoria
Kristensson Malin Andersson
Mikael
Sili
Närvarande
medlemmar/föräldrarepresentanter:
(Magnus
Kruse representerar 1A)
§1. Mötesordförande Göran Jarhult
hälsade alla välkomna och förklarade mötet öppnat.
§2. Malin Andersson valdes till
justerare.
-
Fortsättningsvis
kommer justerare att via bloggen för föreningen att signera i kommentarsfältet
när protokollet lagts ut på weben. Detta för att effektivisera hanteringen med
att få ut protokollet publikt.
§4. Dagordningen godkändes.
§5. Elevråd
-
Ingen
information.
§6. KRAM
Rektor berättar att det i vissa
klasser varit mer oroligt än i andra, och att föräldramöten har hållit och att
arbetet pågår. Det har blivit bättre, men arbete kvarstår. Bland annat kommer
gruppövningar kring etik och moral att genomföras.
§7. Information från lärare.
-
Victoria
berättar att det i år F-1 arbetas mycket med värdegrunden.
-
På
fritids arbetar de på tisdagar och torsdagar med aktiviteter som hör till
profileringen. Tisdagar utomhus och torsdagar i idrottshallen.
-
I
svenska arbetar två av F-klasserna med elever år 7 i ett ”bokarbete”. Processen
har varit mycket uppskattad av såväl elever som pedagoger.
-
Viktoria
berättar om hur år 8 arbetat entreprenöriellt med Lära med Radio.
-
Studiebesök,
regisserat av Viktoria M och Viktoria S har varit på skolan både från Malmö och
Sri Lanka. Uppskattat.
§8. Rektor informerar.
a)
ORGANISATION:
Förstärkning i en av de yngre klasserna. Det innebär minst två pedagoger i
klassen samtidigt, ibland tre. En person är anställd att sköta cafét från och
med 2013-03-18. Utöver cafét kommer han också att vara tillgänglig för
rastaktiviteter och fritids.
Kort information kring
omorganisationen:
-
Mikael
Sili berättar att han kommer att, tillsammans med Birgitta Espmark, vara rektor
över Håstensskolan från och med ht 13. Sili blir ansvarig år 8-9, Espmark år
6-7. Rektor på Bockstensskolan blir Martin Enander och Jenny Ericsson, och på
Furubergsskolan Kate Svensson.
-
Sommarfritids
kommer att vara på Bockstensskolan, vecka 28. Fram till dess är det på
Håstensskolan. När sedan ht13 börjar, efter sommarfritids, är det fritids på
Bockstensskolan.
-
Vikarier
har satts in vid de tillfällen då ordinarie personal har inventerat material.
-
En
gruppöversikt har börjat. Personal från samtliga tre skolor medverkar i detta
arbete.
-
Nästa
vecka kommer personal från Diamantens arbetslag att träffa lärare för äldre
åren från de andra två skolorna och diskutera bland annat hur kunskapsnivåerna
kan höjas.
-
Förra
veckan samlades all personal år 6-9 och diskuterade olika saker som kommit upp
som frågor.
-
Tjänsteplanering
och tjänstefördelning pågår.
b)
SKOLANS
EKONOMI: Rektor berättar att prognosen fortfarande visar ett förväntat
underskott på grund av fel i datasystemet och att löneökningarna som lades på
ht 12 inte varit med i prognosen. Det förväntade underskottet är just nu 766
000 kronor. Prognosen är beräknad på det elevtal som just nu finns på skolan. Inte
utifrån omorganisationen.
c)
DEMOKRATIPROJEKTET:
Råden arbetar vidare. Det första mötet med elevstyrelsen äger rum veckan efter
påsklovet.
d)
LGR11
och INFOMENTOR: Inga nyheter. SMS-funktionen vid oanmäld frånvaro kommer att
komma igång. Rektor uppmuntrar alla att varje dag anmäla om ett barn är sjukt.
Se information som kommer att delas ut.
e)
EN-TILL-EN:
Rektor har inte fått någon återkoppling från arbetslagen än om utbildning för
eleverna.
f)
PROFILERING:
Eleverna kommer att få önska val av profilering/inte profilering inom de
kommande månaderna. Därefter kommer kontakter att tas med de aktuella klubbarna
för att påbörja planeringen inför nästa läsår.
g)
ÖVRIGT:
Skolinspektionen kommer att granska Varbergs kommuns samtliga skolor under vt13
och ht 13. Ett basbesök, där uppgifter samlats in, och ett breddat besök som
omfattar ett bredare underlag. Håstensskolan vet inte idag vilket av besöken
som blir aktuella.
§9. Föreningens ekonomi.
-
Aktuell
ekonomisk rapport visar att vi har 10 593,46 kronor i föreningens kassan. Antalet
medlemmar är från 19 mars är 37 stycken.
-
Mötet
beslutar att Kerstin skyggesson får 1000 kronor i ekonomisk stöd för de
toaletter hon kommer att hyra in i samband med att år 5 övernattar i Sibbarp.
-
En
F-9 dag planeras mot slutet av terminen där föreningen kan stötta ekonomiskt.
§10. Övriga frågor.
a)
Mötet
diskuterar hur lösningen med lokal skolstyrelse och föräldraföreningar kan
lösas i samband med höstterminen 13. Mötet inväntar besked från Andreas
Östberg.
§12. Mötesordförande tackade för
visat intresse och avslutade mötet.
Ok/Malin Andersson, justerare
SvaraRadera